Piráti na Knoblošce
Knobloška sobě
Pozvánka na Dětský pirátský den
středa 31.5. 2023 od 17.00 hod.
na rozbouřených vlnách zahrady u Macasů, Knobloška 124
„Milí kamarádi, přátelé!
Zveme vás i s vašimi dětmi, vnoučaty na dětský den spojený s honbou za pokladem na pirátském ostrově. Toto je první náhle scénáře, u kterého, pokud budete chtít, spolu s námi zaimprovizujete, abychom my dospěláci připravili našim dětem skvělý pirátský zážitek. Ve scénáři je naznačeno nějakých 14 úkolů, které by děti měly samostatně nebo společně plnit, aby na závěr našly cestu k zakopanému pokladu. K této hře ještě namaluji mapu s jednotlivými stanovišti na naší zahradě a s místy ukrytí zpráv. Mapu rozstřihám a jednotlivé díly podle počtu dětí opálím, aby každé děcko mělo svou část plánku, který potom společně spojí. Kdo se budete chtít zúčastnit, dejte mi dneska večer vědět, na kolik dílů mapku rozdělit a já vám zítra do 16.00 hod. strčím dílky do schránky. V truhle s pokladem jsou staré mince, keramika od Věrky, čokoládové medaile a dukáty, žvýkací hadi a bonbónky.
Pokud budete mít chuť si spolu s námi a dětmi zablbnout, přijďte k nám na zahradu zítra v pirátském oblečení v 17.00 hod. Pirátské oblečení je nutné pro děti. Pro dospěláky budeme mít, když tak, dostatek paruk a plnovousů.
Hra by měla trvat cca 1,5 – 2 hodiny a budeme moc rádi, když se s námi podělíte o organizaci jednotlivých stanovišť. Přípravu stanovišť a překážkovou dráhu budeme připravovat s Liborem zítra od 16.00 hod. Tak když budete mít chuť se přidat, budeme moc rádi. Na závěr opečeme buřty a Libor přidá pár námořnických písniček. Až na místě vybereme něco na občerstvení a na poklad.
Na případné setkání a radost ze hry se těší H@K Macasovi
1. Úvod
Pirátský slogan od Williama „Kapitána“ Kidda … přečte Hanka:
...po vlnách se kloužou už jen zbytky ztroskotaných lodí, v mořích plavou už jen jména těch, kteří kdysi poskvrnili vody nepřátelskou krví....
Průvodce pirátskou hrou, vypravěč … Karel alias kapitán Henry Morgan:
S touhletou dělovou koulí, (ukazuje kouli od pétanque)
obeplul jsem zeměkouli.
Já jsem pirát nejslavnější,
teď jsem u vás, v zemi zdejší.
Není to tu až tak zpleněné,
říkejte mi strýčku Morgene.
Až vám to tu zpustošíme,
možná poklad objevíme.“
Hanka … pobočnice kapitána Morgana se jménem Annie Bonnie (seznamuje malé piráty s pravidly jednotlivých her na stanovištích)
„Jmenuji se Aniie Bonnie,
k pirátství mám také sklony.
Není na to asi doklad,
někde je však schován poklad.“
„Milé děti!“
„Právě jste se ocitly uprostřed rozbouřených vln Středomořského oceánu. Před sebou vidíte na vlnách houpat se dvě pirátské lodi. Modrá loď se jmenuje Nebeská Fancy a zelená se jmenuje Zářivý Smaragd.“
(lodě jsou dvě dřevěné prolézačky a plachtami a pirátskými vlajkami)
2. Rozdělení do posádek a obsazení lodí
Úlohu má na starosti Hanka (ostatní rodiče pomáhají dětem)
Morgan:
„Na vlajkách jsou lebky s hnáty,
dneska tu jste za piráty.
Za obzorem větry dují,
po moři tu lodě plují.
Každá z nich se v bouři zmítá,
a piráty ráda vítá.
Kterou z lodí obsadíte?
A pak vylézt na ní smíte.
Annie:
Dva nejstarší piráti, Jáchym a Matylda si hodí mincí o vybrání lodi modré nebo zelené. Střídavě si vyberou z přítomných dětí svojí posádku.
Když jsou komplet, vzhůru na palubu. Nikdo nesmí být ve vodě.
Když jsou naloděni, někdo z rodičů vysype kolem lodí koš s nafouknutými míčky nebo s balonky naplněnými vodou.
3. Přesun na břeh mezi žraloky
Úlohu má na starosti Libor (ostatní rodiče pomáhají dětem)
Morgan:
„Tak už lodě máme plný,
houpají se, vždyť jsou vlny.
Ve vodě jsou žraloci,
vy musíte je přemoci.
Žraloci zuby cvakají
a po nohách vám chňapají.
Zažeňte je třeba tyčí,
dříve než vám nohy zničí.“
Annie:
Teď se musíte se bezpečně dopravit na břeh na ostrov, kde je zakopán bájný poklad kapitána Flinta. Místo, kde je poklad zakopán, byste mohli najít podle útržků staré pirátské mapy, které máte jistě s sebou. Na útržky dávejte bedlivý pozor a až se dostanete na pevninu, tak je společně správně spojte a slepte, protože podle mapy a úkolů, které budete muset plnit, najdete cestu k zakopanému pokladu.
Ale pozor!!! Kolem lodí rejdí žraloci. Musíte se bezpečně dopravit na břeh a při tom se nesmíte dotknout žraloka žádnou svojí částí těla. Ale můžete je odhánět dřevěnou tyčí, prakem nebo lukem.
4. Společné složení staré pirátské mapy
Úlohu má na starosti Vlaďka (ostatní rodiče pomáhají dětem)
Morgan:
„Přinesly jste si sem mapy?
Že jsou malé, to vás trápí?
Když je dáte dohromady,
můžete jít za poklady.
K pokladu, když cestu znáte,
zajisté ho vypátráte.
Dejte mapky pěkně k sobě,
pirát Flint se točí v hrobě.“
Děti si přinesou ohněm opálené útržky mapy, které dostanou od rodičů doma, ještě před zahájením hry a které po přeplutí na pevninu u stolku slepí do celku. Chybí jen dílek s přesným určením umístění zakopaného pokladu. Útržek najdou někde v rámci plnění úloh na stanovištích. Slepenou mapu bude mít po celou dobu hry na starosti Vlaďka. Někdy ke konci hry tam vlepí poslední nalezený scházející díl.
5. Dokázání síly … přetahování lanem
Úlohu má na starosti Tomáš (ostatní rodiče pomáhají dětem)
Morgan:
„Tak, když už jste na pevnině,
přejdem´k další disciplíně.
Piráti jsou silní dosti,
zkusme další dovednosti.
Vidíte to modré lano?
Pro vás je tu nachystáno.
Chytněte ho do svých dlaní
a táhněte bez slitování.“
Annie:
Přetahovaná lanem.
Uprostřed lana je mašle a musí se přetáhnout přes tři čáry, aby jedna posádka zvítězila. Přetahuje se 3 x.
6. HUTUTUTU … na nádech zajmout co nejvíce soupeřů
Úlohu má na starosti Libor (ostatní rodiče pomáhají dětem)
Morgan:
„I na moři, však to víte,
s jinou lodí soupeříte.
Dříve než vás vlna smete,
posádku jim unesete.
Nikdo se v lodi neschová,
bude to zkouška dechová.
Prolezte každou kajutu,
a zahrajte si HUTUTU.
Annie:
„Hututu“
K této hře je potřeba hřiště, nebo vyznačený prostor, který je uprostřed viditelně rozdělen. Hráči se rozpočítají do dvou družstev. Každé družstvo by mělo mít na začátku stejný počet hráčů. Ti si rozdělí hřiště a každý stojí na své polovině.
Družstva vysílají střídavě vždy jednoho hráče, který vběhne na soupeřovo polovinu hřiště a snaží se dohnat a dotknout co nejvíce hráčů z cizího družstva. Vyslaný hráč se však musí vždy při překročení středové čáry zhluboka nadechnout a křičet „Hu-tu-tu-tu-tu-tu…“ dokud mu vystačí dech (nesmí se znovu nadechnout). Musí se ale i na nádech stihnout vrátit na svou polovinu (za dělící čáru). Pokud tak nestihne nebo mu hráči brání, zůstává v soupeřově týmu.
Hráči, kteří nestačili utéci a soupeř se jich dotknul, se stávají hráči v jeho družstvu. Vítězí družstvo, které získá všechny hráče na svou polovinu hřiště.
7. Pirátská zkouška paměti
Úlohu má na starosti Aleš (ostatní rodiče pomáhají)
Morgan:
„Piráti, ti všechno vědí,
na člunu i v lodi sedí.
Když si všechno pamatují,
za pokladem snáze plují.
Když jim věci ukážete,
málokdo z nich se pak splete.
Uhodnou i to, co neví,
hlavně to, co se jim zjeví.“
Annie:
Zkouška pamatováka. Na prostěradlo se umístí deset předmětů a posádka pirátů má deset vteřin na to, si věci zapamatovat. Poté se věci do prostěradla zabalí a piráti hádají, co tam bylo. Za každou zapamatovanou věc získají bod.
Druhá posádka bude mít v prostěradle úplně jiných deset věcí.
Pirát (někdo z rodičů zodpovědný za úlohu)
8. Překážková dráha … ve dvou posádkách štafetově uběhnout překážkovou dráhu
Úlohu má na starosti Libor s Alešem (ostatní rodiče pomáhají dětem při překonávání překážek)
Morgan:
„Piráti jsou velmi zdatní,
posádce jsou vždycky platní.
Chovají se velmi hrubě,
i když běží po palubě.
Překážky přelezou směle,
i když jsou za vyvrhele.
U všeho první být musí,
Když to nejde,
tak to zkusí.
Annie:
Před vámi jsou dvě stejné překážkové dráhy.
V ruce držíte kormidlo a před vámi je na konci paluby v košíku bílý míček, který musíte přinést kormidelníkovi. Při startu položíte kormidlo a proběhnete celou překážkovou dráhu ... následuje vysvětlení pro překonání jednotlivých překážek (dráhu budeme stavět s Liborem těsně před akcí). Na konci dráhy seberete z košíku míček a podél dráhy se vrátíte ke kormidlu, které už drží váš další druh z posádky. Jakmile prohodíte míček kormidlem, další druh kormidlo položí a také proběhne překážkovou dráhou. A takhle to pokračuje, dokud celá posádka neproběhne dráhu. Měří se čas.
9. Hod tenisákem do bedýnky
Úlohu má na starosti Málka (ostatní rodiče pomáhají dětem)
Morgan:
„Piráti, ti mířit umí,
a to pořád pijou rumy.
I když se po nich motají,
spadnou a hned vstávají.
Před očima mžitky mají,
toho si však nevšímají.
Ať ty oči strašně koulí
Vždy se přesně trefí koulí.
Annie:
V krátké vzdálenosti od čáry leží na zemi dvě bedýnky. Každá patří jedné posádce. Na čáře v košíku má každé družstvo 5 tenisových míčků. Postupně přijde každý z družstva na startovní čáru a pětkrát se rychle zatočí s čelem opřenou o tyč dokolečka. Pak tyč odhodí a snaží se strefit míčky do bedýnky. Za každý míček dostává bod.
10. Hod kroužkem na lahev
Úlohu má na starosti Věrka (ostatní rodiče pomáhají dětem)
Morgan:
„Pirát snadno flašku sejme,
do ruky mu kroužek dejme.
Když hodí kroužek na hrdlo,
tak nebude snad za trdlo.
Každá z lahví bude skvělá,
stejně jako rána z děla.
Která si najde vždy svůj cíl,
aniž by flašku porazil.“
Annie:
Před vámi je na lavici vyskládáno několik lahví. Každý z posádky má tři pokusy se třemi kroužky. Ty se snaží postupně hodit na flašky. Pokud se některý z kroužků povede nahodit na lahev, aby nespadl, má dotyčný pirát bod. Kroužkem nesmí žádnou lahev shodit s lavice. To by se mu všechny dosažené body vymazaly.
11. Srážení bonbónků
Úlohu má na starosti Vlaďka (ostatní rodiče pomáhají)
Morgan:
„Piráti maj´rádi sladké,
na lodi je všechno vratké.
Když poslepu jdou pro bonbón,
tak přerazí se o kanón.
Někdo z nich si bonbón strhne,
hned se na něj jak lev vrhne.
Možná se pak i zastydí,
že co mlsá, to nevidí.“
Annie:
Na různě dlouhých provázcích jsou pověšeny bonbónky (na stromě nebo na konstrukci). Malému pirátovi se zaváží oči šátkem a dostane do rukou tyč (nebo nůžky) a snaží se nahmatané bonbónky buďto strhnout, nebo srazit nebo ustřihnout.
12. Zkouška pozornosti „Ťu ťví, Ťu ťví, ťu ťví, ťu ťu …“
Pirát (někdo z rodičů zodpovědný za úlohu)
„Jsem kapitán Sparrow. Asi mě už znáte odněkud z Karibiku. Jistě jste si všimli, jak jsme velmi zručný. Se svými rukami dokáži kousky, na které málokdo přijde. Schválně, pojďte si to zkusit. Dívejte se na moje ruce a vše po mě zopakujte. Kdo to dokáže, dostává bod pro posádku.
(Pirát předvede na rukou „Ťu ťví, Ťu ťví, ťu ťví, ťu ťu …“ a vyzve malé piráty, ať to po něm zopakují. Málokdo to dokáže. Kdo si přeci jen všimne fígle a udělá to po pirátovi správně, získává bod pro posádku. Fígl je! … na závěr hry s prsty „Ťu ťví, Ťu ťví, ťu ťví, ťu ťu …“ pirát ruce promne. Toho si už málokdo všimne)
13. Orientace v námořních výrazech: „Co bych si vzal na moře …“
Pirát (někdo z rodičů zodpovědný za úlohu)
„Já jsem slavný pirát. Jmenuji se Francis Drake. Proplul jsem všemi moři a oceány. A abych se vždy z pirátských výprav zdravý vrátil, musel jsem si s sebou vždy vzít důležité věci na přežití. Já vám řeknu, co bych si vzal, a vy mi sdělíte, co byste si zase vzali vy. Pokud mi pětkrát řeknete věc špatnou, vypadáváte. Pokud alespoň jednou řeknete věc správnou, máte bod.
(pointa hry je v tom, že vypravěč sdělí, co by si vzal na moře … třeba kompas. Děti, sedící v kruhu, postupně říkají, co by si vzaly ony. Třeba mapu, veslo, jídlo … všechno je špatně, protože správné věci pro přežití jsou ty, začínající na písmenko „K“. Třeba kalhoty, kytaru, kudlu, …Udělá se pět kol a kdo se ani jednou netrefí, vypadává). Vypravěč může na úvod dalšího kola změnit písmenko. Tak třeba na moře bych si vzal fajfku … správně jsou fusekle, fíky, futra … špatně je třeba vesta, sirky, člun …)
14. Kopání pokladu
Úlohu má na starosti Hanka (ostatní rodiče pomáhají dětem)
Morgan:
„Tak už asi všechno máte,
k pokladu snad cestu dáte.
Někde je tu zakopaný,
poznáte světové strany?
Možná už má někdo nápad,
jak najít severozápad.
Na západ se slunce kloní,
pirát rukou oči cloní.“
Annie:
U posledního úkolu, pokud se budete dobře dívat, tak v budce, visící z větve přímo mezi vašimi koráby, a to přímo na dosah, najdete poslední dílek do mapy. Vlepte si ho do vaší poskládané staré pirátské mapy. Za komínem trosečnické chatky najdete krumpáč. O kamínka vedle dřevníku je opřená lopata a rýč najdete v trosečnické chatce na půdě.
Obě posádky se shromážděte pod budkou, visící ze stromu a podkle kompasu udělejte (10 kroků na sever, 6 na jih, 12 na východ …teprve odměříme) a dojdete na místo, kde vám kámen se třemi křížky ukáže, kde je zakopaný poklad.
Tak kopejte!!!
Morgan: … závěrečná řeč
… pečení buřtů, pití rumu, vína, piva, limonád
+ další možné úlohy ??? (asi už ne … je toho, zdá se tak akorát)
15. Házení magnetických šipek na terč
16. Plnění kyblíku vodou sběračkou nebo šoufkem
17. Žebřík – vylezení po žebříku na strom a přinesení vajíčka ze hnízda
18. Běh v ploutvích
19. Házení petanquových koulí (vítězí ty hozené nejblíže sebe)